La publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa les persones consumidores (Avui en Catala)

L’Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, ha publicat avui l’informe de resultats de la darrera Enquesta sobre els hàbits de consum a Catalunya, que analitza quines són les inquietuds de la ciutadania en aquesta matèria. Una de les dades destacades d’aquest informe és que la publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa la ciutadania –48% de les persones enquestades–. En aquest sentit, més de la meitat dels consumidors reconeix haver estat víctima de publicitat enganyosa en algun moment, tot i que només el 10,5% diu haver-ho denunciat.

Les pràctiques comercials deslleials, entre les quals hi ha el que es coneix com a publicitat enganyosa, van ser la segona infracció més sancionada per l’Agència Catalana del Consum l’any passat, amb multes que van acumular un import global d’1.141.409 d’euros.

Una altra de les dades destacades de l’Enquesta d’hàbits de consum és que el 45,5% de les persones consumidores manifesten sentir-se protegides davant de possibles incidències en les seves relacions de consum. El percentatge de persones que se senten desprotegides augmenta entre la població de més edat, un col·lectiu que el Codi de consum de Catalunya insta a protegir especialment, ja que en determinades situacions de consum poden ser més vulnerables.

Pel que fa als aspectes que més es valoren a l’hora de comprar un producte o contractar un servei, el preu és el més important –el 56% ho considera molt important i el 31% força important–, així com el fet que s’apliqui alguna mena de descompte, qüestió a la qual el 40% li dona molta importància.

Els consumidors i les consumidores, en les seves decisions de compra, també donen importància al fet que s’etiqueti en la seva llengua –el 47% ho troba molt important– i el 46% té molt en compte que un producte sigui de proximitat.

L’Enquesta s’ha elaborat mitjançant 1.000 entrevistes telefòniques a persones majors de 16 anys d’arreu de Catalunya, realitzades durant el mes de nombre de l’any passat.

Qüestions que més preocupen a les persones consumidores

A banda de l’ús de publicitat enganyosa, problemàtica que preocupa el 48% de les persones enquestades, d’altres aspectes relacionats amb el consum que preocupen són els augments injustificats de preu (45%), els problemes relacionats amb l’atenció postvenda (43%), els enganys (40%) o la inclusió de clàusules abusives en els contractes (31%), pràctica que l’any passat va ser la infracció sancionada amb un import més alt per part de l’Agència, amb un total de 3.162.901 d’euros.

Per sectors, en els serveis energètics, la pujada de preus destaca com a preocupació principal dels consumidors (78,5%), seguit dels canvis no autoritzats de tarifes (44,4%) o la manca d’atenció presencial (35,8%). D’acord amb el Balanç 2022 d’actuacions de l’Agència, els subministraments bàsics, i especialment l’electricitat, van acumular el nombre més alt tant de consultes (30%) com de reclamacions (25,6%).

Amb relació als serveis bancaris, els consumidors mostren preocupació, principalment, pel cobrament de comissions (49,7%), la manca d’oficines (45,6%) o els horaris d’atenció presencial (44%).

Quant a l’exercici dels seus drets, el 91% de les persones que han participat en l’enquesta coneixien el procediment per reclamar en cas de patir un problema relacionat amb la compra d’un producte o la contractació d’un servei, que requereix fer una reclamació prèvia a l’empresa abans de dirigir-se als organismes públics de consum com l’Agència Catalana del consum.

Tu opinión enriquece este artículo:

La Agencia Catalana del Consumo y los Gremios de Comercio, Servicios y Turismo cooperarán para consolidar la confianza en el comercio de proximidad

El director de la Agencia Catalana del Consumo (Departamento de Empresa y Trabajo), Isidor Garcia Sanchez, y el presidente del Consejo de Gremios de Comercio, Servicios y Turismo, Joan Manel Guillén Espín, han firmado un convenio de colaboración entre ambos organismos, con el fin de acompañar a las empresas en procesos de mejora de la calidad y la atención a las personas consumidoras.

Así utilizarán la inteligencia artificial las marcas de moda en 2026

La inteligencia artificial ha pasado en pocos años de ser un experimento en laboratorios de innovación a convertirse en una de las grandes palancas de crecimiento del sector moda. Se prevé que la IA generativa será prioritaria para la mayoría de los directivos del sector y que las marcas que la integren de forma estratégica serán las que ganen en eficiencia, crecimiento y fidelización.

“Your Friends Are Boring” se alza como ganadora en el foro de inversión del Seed Startup Program

“Your Friends Are Boring” se ha alzado como ganadora del Seed Startup Program, impulsado por València Innovation Capital y Startup Valencia. La startup valenciana, fundada por Clara Haba y Amaury de Castelnau, organiza viajes grupales que conectan a personas con intereses afines a través de experiencias compartidas. Su enfoque creativo, el modelo de negocio que reinventa el turismo experiencial con impacto social y los hitos alcanzados desde su MVP y sus primeros viajes le han permitido destacar entre las más de 28 participantes de esta edición.

Éste sitio web usa cookies, si permanece aquí acepta su uso. Puede leer más sobre el uso de cookies en nuestra política de cookies.