Catalunya compta amb 320 startups 'deeptech' (un 10% més que l'any passat)

Catalunya compta amb 320 startups deeptech (dades 2022), un 10% més que l’any passat, segons un estudi del Govern, impulsat a través d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, fet públic aquest dilluns i que radiografia aquest ecosistema. Les deeptech són startups amb arrels en la ciència, la tecnologia o l’enginyeria, que requereixen talent amb coneixements STEM i que desenvolupen coneixement i tecnologia pioners per donar resposta a reptes mundials.

Image description

L’informe posa de manifest la importància estratègica d’aquestes empreses per a l’economia i societat catalanes i subratlla el creixement d’aquest ecosistema al país. Així, les 320 startups deeptech generen actualment 2.340 llocs de treball (un 35% més que l’any passat) i una facturació de 161 milions d’euros (un 30% més).

Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, “les startup deeptech catalanes són la llavor de la Catalunya del futur i la punta de llança de la nostra economia: aglutinen el millor coneixement generat al món de la ciència, la tecnologia o l’enginyeria i ho transformen en oportunitats empresarials que beneficien al conjunt de la societat”.

En aquest sentit, Castellanos subratlla que “sense empreses deeptech no podrem fer front amb totes les nostres capacitats a desafiaments que ens porta l’emergència climàtica com l’escassetat d’aigua, per exemple, així com la necessitat de guanyar sobirania tecnològica o la millora de les condicions de vida i la salut”. “Per això aquest ecosistema és altament estratègic per Catalunya i és tan rellevant que el nombre d’empreses deeptech creixi un 10% en l’últim any”, assegura. De fet, el secretari i conseller delegat d’ACCIÓ apunta que “el 55% de les startups deeptech s’ha creat en els darrers cinc anys, fet que demostra el dinamisme de l’ecosistema a Catalunya”.

Radiografia de l’ecosistema

Segons l’estudi d’ACCIÓ, les deeptech representen el 15,8% de l’ecosistema de startups català. Es dediquen principalment a la biotecnologia (40%), la IA (25%), els materials sostenibles i de frontera (11%) -és a dir, aquells materials dissenyats o sintetitzats que ofereixen millores en la funcionalitat o noves propietats davant d’altres matèries convencionals-, la robòtica (8%) i la fotònica (5%). També destaquen àmbits com les bateries i l’energia neta, la supercomputació, el blockchain, els semiconductors i la quàntica.

D’altra banda, el 43% d’aquestes startups deeptech són spin-offs, és a dir, han sorgit de l’àmbit universitari o de la recerca, i el 46% de les empreses tenen alguna patent o sistema de protecció del seu coneixement. L’informe també analitza el perfil dels professionals d’aquestes empreses. En aquest sentit, conclou que el 33% de les startups deeptech compta amb almenys un fundador estranger; un 42% en el cas dels treballadors. L’ecosistema deeptech català el conformen altres agents a banda de startups, com ara 44 centres generadors de spin-offs (universitats, grups de recerca, hospitals...), 12 incubadores i acceleradores; i 37 fons de capital risc, entre d’altres.

Primer ‘hub’ del sud d’Europa

L’anàlisi posa de manifest que Barcelona se situa com el primer hub del sud d’Europa en finançament captat per startups deeptech, amb 480 milions d’euros en el període 2018-2023. De fet, amb 183 milions d’euros, el 2022 és l’any de la sèrie històrica amb major volum d’inversió captat per les startups deeptech catalanes, un 19,6% més respecte 2021. En el conjunt d’Europa, la capital catalana se situa per davant de Copenhaguen, Madrid o Milà, entre d’altres. En aquest sentit, el 78,4% de les startups catalanes deeptech ha aconseguit finançament de capital risc. D’aquestes, un 36% han captat rondes d’inversió superiors al milió d’euros.

Suport públic al creixement de les ‘deeptech’

El Govern, a través d’ACCIÓ, posa a disposició de les startups deeptech catalanes diversos instruments financers i d’acompanyament per garantir-ne els primers anys de vida. Destaca la línia Startup Capital, amb ajuts de fins a 100.000 per empresa, que des de fa set anys ha donat suport a 152 startups deeptech -és a dir, la meitat de l’ecosistema-, amb un pressupost total de 12,4 milions d’euros. Aquest 2023, a més, s’ha posat en marxa una nova línia de coinversió amb un pressupost de 2,5 milions d’euros de la mà de l’experiència de fons de capital risc i business angels. De fet, fa poques setmanes es van tancar les primeres tres operacions amb les empreses The Blue Box, Vitala i Ysotope.

Tu opinión enriquece este artículo:

Irse a vivir de alquiler hoy supone destinar más del 35% de los ingresos familiares (y Baleares, madrileños y catalanes registran la mayor tasa de esfuerzo para cumplir con el alquiler)

En España, alrededor del 18% de las familias actualmente vive de alquiler. Sin embargo, quienes decidan optar por esta modalidad habitacional hoy se enfrentan a un panorama complicado: en las condiciones actuales del mercado inmobiliario, el alquiler representa más del 35% de los ingresos netos familiares, según un análisis de la consultora AIS, parte del grupo PFSTECH y especialista en big data y analytics. 

IMPT y Gimmonix forman una alianza estratégica para transformar la industria de los viajes hacia la sostenibilidad

IMPT, la plataforma pionera en viajes sostenibles, anuncia una nueva alianza estratégica con Gimmonix, empresa tecnológica que ofrece soluciones innovadoras a las compañías de viajes para optimizar sus operaciones. Este acuerdo marca un hito significativo en la misión de IMPT de convertirse en el líder global en viajes conscientes con el carbono, ofreciendo una alternativa innovadora en un mercado dominado por grandes jugadores como Booking Holdings y Expedia Group.

IMPT y Desigual marcan un hito en la moda sostenible con una innovadora alianza en e-commerce ecológico

La nueva era del e-commerce consciente ha llegado para quedarse. Desigual, una de las marcas de moda más icónicas y creativas del panorama internacional, ha dado un paso decisivo hacia la sostenibilidad al incorporarse a IMPT, la plataforma líder en soluciones para compensar la huella de carbono. Esta colaboración representa un avance significativo en la creación de un comercio electrónico más responsable, donde los consumidores pueden seguir disfrutando de la moda única de Desigual mientras contribuyen activamente a la protección del medio ambiente.

De los jamones a los productos personalizados: la evolución del regalo navideño corporativo

Dar un obsequio corporativo se ha convertido en una de las prácticas más comunes entre las empresas españolas, especialmente durante épocas festivas como la Navidad, como una manera de reconocer y agradecer el esfuerzo y la dedicación del equipo, la confianza de los clientes o el servicio de los proveedores más habituales. Sin embargo, los regalos de empresa han cambiado con el tiempo, y donde antes el jamón era la estrella; ahora la personalización de los regalos y la tecnología ganan cada vez más terreno. Con la época navideña a la vuelta de la esquina, MediaMarkt Business, división de MediaMarkt especializada en soluciones para empresas, resalta la importancia de la antelación y personalización en los regalos corporativos, como estrategia de fidelización y reconocimiento de marca.

La inteligencia artificial avanza a pasos agigantados: 1 de cada 3 empleados en Cataluña ya la utiliza diariamente

Este mes se cumplen exactamente dos años desde el lanzamiento de ChatGPT (30 de noviembre de 2022), un modelo de lenguaje avanzado que marcó el inicio de la democratización en el uso de la inteligencia artificial por parte de la ciudadanía, pero también de las empresas, que han visto en ella la oportunidad perfecta de generar disrupción en toda su cadena de valor. Desde entonces, la IA no solo ha demostrado su capacidad para revolucionar diversos sectores, sino que también ha ganado protagonismo como una herramienta clave en el ámbito laboral y, en concreto, en dos vertientes claras: en el empleo en sí y en el desempeño diario de los trabajadores (es decir, en las formas de trabajar).

Las empresas catalanas han recibido más de 1.500 millones de euros de los fondos Next Generation desde 2021

El consejero de Empresa y Trabajo, Miquel Sàmper, ha anunciado hoy que "las empresas catalanas han captado 1.540millones de euros desde 2021 en el conjunto de convocatorias competitivas de alcance estatal de los fondos Next Generation" , destacando ámbitos sectoriales como la movilidad sostenible (30%) o los proyectos de I+D (29%). Sàmper ha hecho público el balance de captación de los tres años de estos fondos europeos, durante la inauguración del tercer Congreso de la Asociación TECNIO en Terrassa.

Éste sitio web usa cookies, si permanece aquí acepta su uso. Puede leer más sobre el uso de cookies en nuestra política de cookies.