Catalunya compta amb 320 startups 'deeptech' (un 10% més que l'any passat)

Catalunya compta amb 320 startups deeptech (dades 2022), un 10% més que l’any passat, segons un estudi del Govern, impulsat a través d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, fet públic aquest dilluns i que radiografia aquest ecosistema. Les deeptech són startups amb arrels en la ciència, la tecnologia o l’enginyeria, que requereixen talent amb coneixements STEM i que desenvolupen coneixement i tecnologia pioners per donar resposta a reptes mundials.

Image description

L’informe posa de manifest la importància estratègica d’aquestes empreses per a l’economia i societat catalanes i subratlla el creixement d’aquest ecosistema al país. Així, les 320 startups deeptech generen actualment 2.340 llocs de treball (un 35% més que l’any passat) i una facturació de 161 milions d’euros (un 30% més).

Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, “les startup deeptech catalanes són la llavor de la Catalunya del futur i la punta de llança de la nostra economia: aglutinen el millor coneixement generat al món de la ciència, la tecnologia o l’enginyeria i ho transformen en oportunitats empresarials que beneficien al conjunt de la societat”.

En aquest sentit, Castellanos subratlla que “sense empreses deeptech no podrem fer front amb totes les nostres capacitats a desafiaments que ens porta l’emergència climàtica com l’escassetat d’aigua, per exemple, així com la necessitat de guanyar sobirania tecnològica o la millora de les condicions de vida i la salut”. “Per això aquest ecosistema és altament estratègic per Catalunya i és tan rellevant que el nombre d’empreses deeptech creixi un 10% en l’últim any”, assegura. De fet, el secretari i conseller delegat d’ACCIÓ apunta que “el 55% de les startups deeptech s’ha creat en els darrers cinc anys, fet que demostra el dinamisme de l’ecosistema a Catalunya”.

Radiografia de l’ecosistema

Segons l’estudi d’ACCIÓ, les deeptech representen el 15,8% de l’ecosistema de startups català. Es dediquen principalment a la biotecnologia (40%), la IA (25%), els materials sostenibles i de frontera (11%) -és a dir, aquells materials dissenyats o sintetitzats que ofereixen millores en la funcionalitat o noves propietats davant d’altres matèries convencionals-, la robòtica (8%) i la fotònica (5%). També destaquen àmbits com les bateries i l’energia neta, la supercomputació, el blockchain, els semiconductors i la quàntica.

D’altra banda, el 43% d’aquestes startups deeptech són spin-offs, és a dir, han sorgit de l’àmbit universitari o de la recerca, i el 46% de les empreses tenen alguna patent o sistema de protecció del seu coneixement. L’informe també analitza el perfil dels professionals d’aquestes empreses. En aquest sentit, conclou que el 33% de les startups deeptech compta amb almenys un fundador estranger; un 42% en el cas dels treballadors. L’ecosistema deeptech català el conformen altres agents a banda de startups, com ara 44 centres generadors de spin-offs (universitats, grups de recerca, hospitals...), 12 incubadores i acceleradores; i 37 fons de capital risc, entre d’altres.

Primer ‘hub’ del sud d’Europa

L’anàlisi posa de manifest que Barcelona se situa com el primer hub del sud d’Europa en finançament captat per startups deeptech, amb 480 milions d’euros en el període 2018-2023. De fet, amb 183 milions d’euros, el 2022 és l’any de la sèrie històrica amb major volum d’inversió captat per les startups deeptech catalanes, un 19,6% més respecte 2021. En el conjunt d’Europa, la capital catalana se situa per davant de Copenhaguen, Madrid o Milà, entre d’altres. En aquest sentit, el 78,4% de les startups catalanes deeptech ha aconseguit finançament de capital risc. D’aquestes, un 36% han captat rondes d’inversió superiors al milió d’euros.

Suport públic al creixement de les ‘deeptech’

El Govern, a través d’ACCIÓ, posa a disposició de les startups deeptech catalanes diversos instruments financers i d’acompanyament per garantir-ne els primers anys de vida. Destaca la línia Startup Capital, amb ajuts de fins a 100.000 per empresa, que des de fa set anys ha donat suport a 152 startups deeptech -és a dir, la meitat de l’ecosistema-, amb un pressupost total de 12,4 milions d’euros. Aquest 2023, a més, s’ha posat en marxa una nova línia de coinversió amb un pressupost de 2,5 milions d’euros de la mà de l’experiència de fons de capital risc i business angels. De fet, fa poques setmanes es van tancar les primeres tres operacions amb les empreses The Blue Box, Vitala i Ysotope.

Tu opinión enriquece este artículo:

La IA Agéntica protagoniza el 20 aniversario de Expocontact, el gran encuentro del sector CX organizado por Konecta

Konecta, líder global en experiencia del cliente (CX) y servicios digitales, ha vuelto a reunir a más de un millar de profesionales de la industria en la última edición de Expocontact, el congreso de referencia en el sector Experiencia de Cliente. Bajo el título 'InteligencIA que inspira a personas que conectan', esta 20ª edición se ha vuelto a celebrar en La Quinta del Jarama para poner de relieve el potencial de la IA en la transformación de la experiencia de cliente y su rol de acompañante en el trabajo de los agentes humanos.

Madrid in Game consolida su presencia en South Summit con 16 startups del sector del videojuego y la gamificación

Madrid in Game, iniciativa del Ayuntamiento de Madrid, regresará a South Summit, el encuentro global de referencia del ecosistema emprendedor del sur de Europa, que se celebrará en ‘La Nave’ de Villaverde, Madrid, del 4 al 6 de junio. Este evento se erige como una gran oportunidad para dar a conocer el Campus del Videojuego, mostrar la evolución de las startups del programa de emprendimiento de Madrid in Game, el Start IN Up Program, con el objetivo de generar sinergias y conectarlas con empresas, emprendedores e inversores internacionales y presentar los proyectos ante una audiencia internacional de alto nivel.

El mundo del comercio y de las marcas ha sufrido un enorme cambio ¿Qué estás haciendo muy mal y no querés darte cuenta? (11 tips para tener éxito hoy)

(Nota cocreada con la prestigiosa comunidad Beyond Latam, junto con Maurizio y Otero) El futuro de la experiencia del cliente, es hoy ¿Por qué las marcas como Louis Vuitton ponen heladerías, cafeterías, restaurantes? ¿por qué cada vez más marcas tech activan en la F1 o en otros eventos deportivos?. Las empresas que se enfocan en la creación de experiencias de este tipo serán las que tengan éxito en el futuro o mejor dicho las que están creciendo drásticamente hoy.

(Lectura ágil, contenidos de valor, 3 minutos de lectura) 

McLaren-Norris-Piastri en Barcelona: La Estrategia del Éxito. ¿Cómo aprender de los grandes líderes en F1 para triunfar en los equipos y negocios"

(Nota cocreada con la prestigiosa comunidad de Ceos e Investigadores de Beyond en Latam y el programa especialista en deportes XDXT) En un mundo cada vez más competitivo, es fundamental tener una estrategia clara para triunfar en la vida y en los negocios. ¿Por qué insistimos en no invertir en estrategas, planificadores, head of culture y si gastamos enormes cantidades de tiempo y recursos en “acciones de corto plazo”?

(Lectura ágil, contenidos de valor, 1 minuto de lectura nota resumen, nota expandida: 3 minutos) 

Éste sitio web usa cookies, si permanece aquí acepta su uso. Puede leer más sobre el uso de cookies en nuestra política de cookies.