La publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa les persones consumidores (Avui en Catala)

L’Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, ha publicat avui l’informe de resultats de la darrera Enquesta sobre els hàbits de consum a Catalunya, que analitza quines són les inquietuds de la ciutadania en aquesta matèria. Una de les dades destacades d’aquest informe és que la publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa la ciutadania –48% de les persones enquestades–. En aquest sentit, més de la meitat dels consumidors reconeix haver estat víctima de publicitat enganyosa en algun moment, tot i que només el 10,5% diu haver-ho denunciat.

Les pràctiques comercials deslleials, entre les quals hi ha el que es coneix com a publicitat enganyosa, van ser la segona infracció més sancionada per l’Agència Catalana del Consum l’any passat, amb multes que van acumular un import global d’1.141.409 d’euros.

Una altra de les dades destacades de l’Enquesta d’hàbits de consum és que el 45,5% de les persones consumidores manifesten sentir-se protegides davant de possibles incidències en les seves relacions de consum. El percentatge de persones que se senten desprotegides augmenta entre la població de més edat, un col·lectiu que el Codi de consum de Catalunya insta a protegir especialment, ja que en determinades situacions de consum poden ser més vulnerables.

Pel que fa als aspectes que més es valoren a l’hora de comprar un producte o contractar un servei, el preu és el més important –el 56% ho considera molt important i el 31% força important–, així com el fet que s’apliqui alguna mena de descompte, qüestió a la qual el 40% li dona molta importància.

Els consumidors i les consumidores, en les seves decisions de compra, també donen importància al fet que s’etiqueti en la seva llengua –el 47% ho troba molt important– i el 46% té molt en compte que un producte sigui de proximitat.

L’Enquesta s’ha elaborat mitjançant 1.000 entrevistes telefòniques a persones majors de 16 anys d’arreu de Catalunya, realitzades durant el mes de nombre de l’any passat.

Qüestions que més preocupen a les persones consumidores

A banda de l’ús de publicitat enganyosa, problemàtica que preocupa el 48% de les persones enquestades, d’altres aspectes relacionats amb el consum que preocupen són els augments injustificats de preu (45%), els problemes relacionats amb l’atenció postvenda (43%), els enganys (40%) o la inclusió de clàusules abusives en els contractes (31%), pràctica que l’any passat va ser la infracció sancionada amb un import més alt per part de l’Agència, amb un total de 3.162.901 d’euros.

Per sectors, en els serveis energètics, la pujada de preus destaca com a preocupació principal dels consumidors (78,5%), seguit dels canvis no autoritzats de tarifes (44,4%) o la manca d’atenció presencial (35,8%). D’acord amb el Balanç 2022 d’actuacions de l’Agència, els subministraments bàsics, i especialment l’electricitat, van acumular el nombre més alt tant de consultes (30%) com de reclamacions (25,6%).

Amb relació als serveis bancaris, els consumidors mostren preocupació, principalment, pel cobrament de comissions (49,7%), la manca d’oficines (45,6%) o els horaris d’atenció presencial (44%).

Quant a l’exercici dels seus drets, el 91% de les persones que han participat en l’enquesta coneixien el procediment per reclamar en cas de patir un problema relacionat amb la compra d’un producte o la contractació d’un servei, que requereix fer una reclamació prèvia a l’empresa abans de dirigir-se als organismes públics de consum com l’Agència Catalana del consum.

Prosegur lanza en España el primer servicio de seguridad y vigilancia portuaria con motos de agua

Prosegur, líder en el sector de seguridad privada, ha puesto en marcha en España un servicio pionero de seguridad y vigilancia portuaria con motos de agua, que ofrece una solución pionera y avanzada para proteger de forma más rápida y eficiente a todos los clientes, visitantes y usuarios. El servicio ha iniciado su andadura en Puerto Banús, Marbella, y la compañía espera expandirlo a otros puertos de España en los próximos meses.

The District 2024 traerá a España a los líderes europeos del sector inmobiliario en su edición más internacional

A tres semanas del arranque de The District 2024, la mayor cumbre del Real Estate en Europa diseñada por y para el capital, que tendrá lugar del 25 al 27 de septiembre en Barcelona, ha sido presentada oficialmente esta mañana en Madrid. En este sentido, la tercera edición del encuentro, que será la más internacional, volverá a ser el epicentro donde se avanzarán las macrotendencias del inmobiliario de 2025 y se estudiarán los factores a tener en cuenta de cara al segundo semestre del año en curso. 

Ya está “Viento en Popa” la Copa América de Vela: la competencia de los 1.200 millones de euros (y el lujo)

(Por Roberto Vidal Mendoza) Desde hace varios meses Barcelona y la edición 37 de la Copa América de Vela festejan su romance de ricos y famosos. Se estima que el evento generará un impacto económico de 19.000 empleos y 1.200 millones de euros para la Ciudad Condal, según un informe de la Universidad Pompeu Fabra encargado por la Fundación Barcelona Capital Náutica. 

Teletrabajo en auge tras el verano: la necesidad de seguros ante riesgos laborales y ciber amenazas

Con el final del verano, el teletrabajo ha demostrado ser una opción cada vez más elegida por muchos empleados que buscan un equilibrio entre el trabajo y la vida personal. Durante esta época, se ha evidenciado la necesidad crítica de contar con seguros adecuados para teletrabajadores, que continúan trabajando desde la comodidad de sus hogares. La experiencia de los meses de verano ha resaltado la importancia de proteger a estos trabajadores frente a los riesgos inherentes del trabajo remoto.

Eviden ayuda a optimizar la fabricación de coches eléctricos con el proyecto europeo e-BEAT (liderado por Ford y con un presupuesto de 8.177.206 euros)

Eviden, la empresa del Grupo Atos, líder en digital, cloud, big data y seguridad, ha anunciado que forma parte del proyecto europeo e- BEAT, uno de los proyectos de I+D ganadores del Programa Tecnológico de Automoción Sostenible del CDTI, para optimizar la fabricación de coches eléctricos. Liderado por Ford, con la colaboración de Eviden, Valeo Iluminación, Vodafone, Mahle, TSE y Tyris.ai, con un presupuesto de 8.177.206€, de los que el CDTI aportó 3.047.020€, el objetivo del proyecto es validar el concepto de una herramienta única que permita tomar decisiones inteligentes en tiempo real, ajustar especificaciones de diseño de componentes en el proveedor o realizar pruebas de nuevo software sin tener físicamente el vehículo fabricado.