La publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa les persones consumidores (Avui en Catala)

L’Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, ha publicat avui l’informe de resultats de la darrera Enquesta sobre els hàbits de consum a Catalunya, que analitza quines són les inquietuds de la ciutadania en aquesta matèria. Una de les dades destacades d’aquest informe és que la publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa la ciutadania –48% de les persones enquestades–. En aquest sentit, més de la meitat dels consumidors reconeix haver estat víctima de publicitat enganyosa en algun moment, tot i que només el 10,5% diu haver-ho denunciat.

Les pràctiques comercials deslleials, entre les quals hi ha el que es coneix com a publicitat enganyosa, van ser la segona infracció més sancionada per l’Agència Catalana del Consum l’any passat, amb multes que van acumular un import global d’1.141.409 d’euros.

Una altra de les dades destacades de l’Enquesta d’hàbits de consum és que el 45,5% de les persones consumidores manifesten sentir-se protegides davant de possibles incidències en les seves relacions de consum. El percentatge de persones que se senten desprotegides augmenta entre la població de més edat, un col·lectiu que el Codi de consum de Catalunya insta a protegir especialment, ja que en determinades situacions de consum poden ser més vulnerables.

Pel que fa als aspectes que més es valoren a l’hora de comprar un producte o contractar un servei, el preu és el més important –el 56% ho considera molt important i el 31% força important–, així com el fet que s’apliqui alguna mena de descompte, qüestió a la qual el 40% li dona molta importància.

Els consumidors i les consumidores, en les seves decisions de compra, també donen importància al fet que s’etiqueti en la seva llengua –el 47% ho troba molt important– i el 46% té molt en compte que un producte sigui de proximitat.

L’Enquesta s’ha elaborat mitjançant 1.000 entrevistes telefòniques a persones majors de 16 anys d’arreu de Catalunya, realitzades durant el mes de nombre de l’any passat.

Qüestions que més preocupen a les persones consumidores

A banda de l’ús de publicitat enganyosa, problemàtica que preocupa el 48% de les persones enquestades, d’altres aspectes relacionats amb el consum que preocupen són els augments injustificats de preu (45%), els problemes relacionats amb l’atenció postvenda (43%), els enganys (40%) o la inclusió de clàusules abusives en els contractes (31%), pràctica que l’any passat va ser la infracció sancionada amb un import més alt per part de l’Agència, amb un total de 3.162.901 d’euros.

Per sectors, en els serveis energètics, la pujada de preus destaca com a preocupació principal dels consumidors (78,5%), seguit dels canvis no autoritzats de tarifes (44,4%) o la manca d’atenció presencial (35,8%). D’acord amb el Balanç 2022 d’actuacions de l’Agència, els subministraments bàsics, i especialment l’electricitat, van acumular el nombre més alt tant de consultes (30%) com de reclamacions (25,6%).

Amb relació als serveis bancaris, els consumidors mostren preocupació, principalment, pel cobrament de comissions (49,7%), la manca d’oficines (45,6%) o els horaris d’atenció presencial (44%).

Quant a l’exercici dels seus drets, el 91% de les persones que han participat en l’enquesta coneixien el procediment per reclamar en cas de patir un problema relacionat amb la compra d’un producte o la contractació d’un servei, que requereix fer una reclamació prèvia a l’empresa abans de dirigir-se als organismes públics de consum com l’Agència Catalana del consum.

La mitad de los millennials considera que las pymes españolas necesitarán a las fintech para sobrevivir

La adopción de herramientas fintech no avanza de forma homogénea en el tejido empresarial español. Mientras la mitad de los empresarios de entre 35 y 44 años abraza el cambio y considera que el futuro de las pymes estará determinado por la integración de este tipo de soluciones, solo el 36 % de los empresarios pertenecientes a generadores mayores de 55 años, comparte esta visión. Estos datos provienen del estudio “Radiografía económica y bancaria de la micro y pequeña empresa en España 2025”, elaborado por Qonto, que por primera vez evidencia las diferencias generacionales de los empresarios españoles ante temáticas como: la digitalización, la banca tradicional o las nuevas regulaciones. 

Toyota anuncia la producción en Europa de un nuevo vehículo eléctrico de batería

En una ceremonia celebrada en la oficina del gobierno de la República Checa, Petr Fiala, primer ministro checo, Lukáš Vlček, ministro de Industria y Comercio, y Yoshihiro Nakata, Presidente y Consejero Delegado de Toyota Motor Europe (TME), han anunciado la producción de un nuevo vehículo eléctrico de batería —BEV, Battery Electric Vehicle— en Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ). El nuevo BEV, el primero fabricado en una de las plantas europeas de Toyota (1), supone un importante hito tanto para la compañía como la República Checa. 

El 50% de los inquilinos no pueden afrontar un alquiler completo y comparte piso por necesidad económica

El alquiler compartido se consolida como la principal alternativa habitacional para quienes no pueden hacer frente al coste de alquilar una vivienda completa. Así lo refleja el nuevo estudio “Análisis del alquiler de pisos compartidos en España”, elaborado por Fotocasa Research, que pone el foco en los motivos por los que se opta por esta fórmula de convivencia y las dificultades más comunes durante el proceso de búsqueda.

Siete de cada diez CEOs en Barcelona reconocen no han logrado este verano una “desconexión total” del trabajo

El verano, tradicionalmente sinónimo de pausa, no lo es tanto para quienes dirigen las empresas. Según un análisis realizado por Catenon, siete de cada diez directores generales en Barcelona reconocen no haber conseguido desconectar totalmente durante sus vacaciones. La mayoría admite que, aunque redujo el ritmo, dedicó entre una y dos horas diarias a revisar correos, atender llamadas o tomar decisiones que no han podido esperar.

A New Bear in Town: TOUS aterriza en Berlín con un concepto único en el corazón de Mitte

TOUS, una de las mayores compañías globales de joyería de lujo accesible, marca un nuevo hito en su presencia global con la apertura de su primera tienda en Berlín. Bajo el claim A New Bear in Town, la compañía rinde homenaje a la ciudad con un innovador espacio ubicado en el número 6 de Neue Schönhauser Str., en el dinámico barrio de Mitte, reconocido por su efervescencia cultural, artística y vanguardista.

Mango Teen sigue creciendo con una veintena de aperturas este 2025, incluyendo nuevas localidades internacionales en Reino Unido, Francia y Portugal

Mango, una de las principales firmas de moda internacionales, continúa impulsando la expansión internacional de su línea juvenil, Mango Teen, con una veintena de nuevas aperturas este 2025. En el mercado español, la marca ha abierto tiendas en Sevilla, Córdoba, Badajoz y Vigo y prevé reforzar su presencia en el territorio con nuevas aperturas en Galicia, Andalucía y Madrid.

La competición internacional de startups de VDS ya tiene a sus 10 finalistas

La competición internacional de startups de VDS ya tiene finalistas. TaxDown, SPHERICAL, Arkadia Space, Kreios Space, Spendbase, Latitudo 40, Zibra AI, Altum Sequencing, Spacebackend y CETO Innovation son las 10 startups seleccionadas entre las 1.246 candidaturas recibidas de 84 países. Todas ellas participarán en la final el próximo 22 y 23 de octubre en el escenario principal de VDS 2025, que se celebrará en la Ciudad de las Artes y las Ciencias de Valencia.

PreZero se une al ecosistema de innovación de PATIO Campus para impulsar la economía circular

PreZero se incorpora como nuevo miembro estratégico a PATIO Corporate Open Innovation & Startup Campus, ecosistema referente en emprendimiento e innovación, para liderar el impulso de la economía circular y promover la transformación de los residuos en nuevos recursos de valor dentro del tejido empresarial. Esta colaboración refuerza el compromiso de ambas entidades con un modelo de desarrollo más sostenible, impulsando la colaboración entre startups y grandes corporaciones para acelerar soluciones innovadoras en el ámbito medioambiental.