La Generalitat preveu que el 60% de les empreses catalanes innovarà aquest 2023, 4 punts més que l'any passat (avui en català9)

La Generalitat de Catalunya preveu que enguany creixerà l’activitat innovadora del teixit empresarial català i que el 59,6% de les empreses hauran innovat aquest 2023. Es tracta de gairebé 4 punts percentuals més que les empreses que van fer-ho l’any passat (56,4%), segons el Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. El document està fet a partir d’una enquesta a 1.200 empreses de més de nou treballadors amb representativitat per al conjunt de Catalunya.

Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, l’augment de l’activitat innovadora del teixit empresarial català s’explica principalment “per la sortida de la crisi provocada per la Covid-19, l’efecte tractor dels fons Next Generation i l’Horizon Europe”. Castellanos també ho justifica pel creixement de la internacionalització de les empreses catalanes: “per exportar és imprescindible comptar amb productes o serveis diferencials, sense innovació no hi ha internacionalització i sense internacionalització no hi ha innovació”. El secretari d’Empresa i Competitivitat afegeix “l’acompanyament de l’administració pública”, subratllant que el 2022 l’agència va destinar “més de 40 milions d’euros en ajuts a empreses per projectes d’innovació i R+D: projectes de risc, a llarg termini i generadors d’alt valor afegit”.

En aquest sentit, Castellanos destaca que aquest 2023 “ACCIÓ augmentarà un 35% el pressupost destinat a projectes d’innovació i R+D d’empreses catalanes, superant els 56 milions d’euros” amb l’objectiu “d’accelerar i consolidar aquesta tendència creixent del teixit empresarial català en l’àmbit de la innovació i l’R+D”. A més, enguany l’agència posa en marxa noves línies d’ajut per impulsar nous projectes d’innovació tecnològica, el creixement de startups ‘deeptech’ i l’accés als fons europeus de l’Horizon Europe.

Innovar per guanyar eficiència i facturar més

El teixit empresarial català ha innovat principalment en producte (gairebé el 60% de les empreses que han innovat el 2022) i sistemes d’informació i comunicació (50%). També destaquen les empreses que ho han fet en els processos de producció (37,2%), el desenvolupament de procés de negoci (35,1%), l’administració i gestió (28,4%), el màrqueting i les vendes (26,8%) i la logística i distribució (7,9%). D’aquesta manera, el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ subratlla “la importància d’innovar tant en el producte final com en el procés per obtenir-lo així com en els intangibles: tot això es tradueix en més competitivitat empresarial”.

De fet, segons les previsions de les empreses, l’impacte d’aquesta activitat innovadora serà un augment de l’eficiència (61,9% de les empreses innovadores), la facturació (54,5%), la productivitat (50,5%), la rebaixa del cost mig del producte o servei (32,3%) i l’augment de treballadors (16%). “Innovar és la principal palanca de les empreses per créixer, exportar, ser més productius i crear nous llocs de treball”, assegura Castellanos. De la mateixa manera,el Baròmetre apunta una clara vinculació entre la innovació i la internacionalització: el 58% de les empreses innovadores són exportadores, mentre que només un 30% de les que no innoven comercialitzen els seus productes o serveis a l’estranger.

El Baròmetre de la Innovació, elaborat per ACCIÓ, revela que aquest 2022 també creix l’activitat d’R+D de les empreses catalanes: el 30,7% de les empreses innovadores ha adquirit o desenvolupat R+D, percentatge superior al 24,4% del 2021. L’objectiu d’aquestes companyies és introduir al mercat un nou producte o servei (79,1%), implementar un nou model de negoci (31,8%) o sol·licitar una patent (16,2%).

Creix la transformació digital i verda

El document també conclou que el 35% de les empreses catalanes ha invertit en transformació digital el 2022, 10 punts percentuals més que l’any anterior. Les tecnologies més incorporades han estat l’Internet de les Coses (14,4% d’empreses catalanes), big data (11,3%), intel·ligència artificial (8,4%), 5G (4,7%) i impressió 3D (4,6%).

Finalment, el Baròmetre indica que el 38,8% de les empreses catalanes ha invertit en transformació verda el 2022, gairebé 7 punts més que el 2021 (32,1%). Destaquen les inversions en energies renovables (18,5% de les empreses catalanes), l’ús de materials reciclats (14,3%), l’adquisició d’R+D o ecodisseny (13,9%), les inversions en tot el cicle de producte o servei, model de negoci o procés de producció (13,1%) i l’aprovisionament de nous materials (12,8%).

El creador de una de las primeras redes sociales llama a repensar las plataformas en clave humana desde South Summit Brazil 2025

South Summit Brazil 2025, el encuentro líder del ecosistema emprendedor co-organizado por IE University y el Gobierno de Río Grande do Sul, celebra su cuarta edición del 9 al 11 de abril en la ciudad de Porto Alegre con la presencia de casi 600 speakers, entre los que destacan fundadores de 9 unicornios y 165 inversores. Precisamente, uno de los nombres propios más esperados para esta edición era el de Orkut Büyükkökten, ingeniero y emprendedor turco creador de Orkut, una de las primeras redes sociales globales que fue propiedad de Google y tuvo millones de usuarios en Brasil e India.

Moova desembarca en Europa y adquiere la española Vonzu

Moova, la multinacional tecnológica especializada en logística líder en Latinoamérica, ha anunciado la adquisición de Vonzu, la startup española especializada en software logístico. Desde su fundación en 2018, Moova ha expandido sus operaciones a más de 10 países de las Américas, como Estados Unidos, México y Colombia, además de su presencia en la Argentina. Con esta adquisición, la compañía ingresa en Europa, empezando por España y Portugal, mercados estratégicos donde Vonzu ha operado desde sus inicios, hace 7 años en Barcelona.

Las oficinas de Comercio e Inversiones del Gobierno en EEUU adaptan el apoyo a las empresas catalanas a la nueva política arancelaria en el marco del 'Plan Responem'

El consejero de Empresa y Trabajo, Miquel Sàmper, se ha reunido este viernes por la tarde de forma telemática con los directores de las Oficinas Exteriores de Comercio e Inversiones de la Agencia por la Competitividad de la Empresa del Gobierno, ACCIÓ, en Estados Unidos en el contexto de las nuevas políticas proteccionistas de la administración Trump. En el marco del encuentro, en el que también ha participado el secretario general Pol Gibert, y el secretario de Empresa y Competitividad y consejero delegado de ACCIÓ, Jaume Baró i Torres, se ha puesto de manifiesto la importancia de estas oficinas para facilitar la expansión del tejido empresarial catalán en este mercado, dado su conocimiento profundo y experiencia sobre el terreno en la nueva realidad comercial del país.