La Generalitat preveu que el 60% de les empreses catalanes innovarà aquest 2023, 4 punts més que l'any passat (avui en català9)

La Generalitat de Catalunya preveu que enguany creixerà l’activitat innovadora del teixit empresarial català i que el 59,6% de les empreses hauran innovat aquest 2023. Es tracta de gairebé 4 punts percentuals més que les empreses que van fer-ho l’any passat (56,4%), segons el Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. El document està fet a partir d’una enquesta a 1.200 empreses de més de nou treballadors amb representativitat per al conjunt de Catalunya.

Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, l’augment de l’activitat innovadora del teixit empresarial català s’explica principalment “per la sortida de la crisi provocada per la Covid-19, l’efecte tractor dels fons Next Generation i l’Horizon Europe”. Castellanos també ho justifica pel creixement de la internacionalització de les empreses catalanes: “per exportar és imprescindible comptar amb productes o serveis diferencials, sense innovació no hi ha internacionalització i sense internacionalització no hi ha innovació”. El secretari d’Empresa i Competitivitat afegeix “l’acompanyament de l’administració pública”, subratllant que el 2022 l’agència va destinar “més de 40 milions d’euros en ajuts a empreses per projectes d’innovació i R+D: projectes de risc, a llarg termini i generadors d’alt valor afegit”.

En aquest sentit, Castellanos destaca que aquest 2023 “ACCIÓ augmentarà un 35% el pressupost destinat a projectes d’innovació i R+D d’empreses catalanes, superant els 56 milions d’euros” amb l’objectiu “d’accelerar i consolidar aquesta tendència creixent del teixit empresarial català en l’àmbit de la innovació i l’R+D”. A més, enguany l’agència posa en marxa noves línies d’ajut per impulsar nous projectes d’innovació tecnològica, el creixement de startups ‘deeptech’ i l’accés als fons europeus de l’Horizon Europe.

Innovar per guanyar eficiència i facturar més

El teixit empresarial català ha innovat principalment en producte (gairebé el 60% de les empreses que han innovat el 2022) i sistemes d’informació i comunicació (50%). També destaquen les empreses que ho han fet en els processos de producció (37,2%), el desenvolupament de procés de negoci (35,1%), l’administració i gestió (28,4%), el màrqueting i les vendes (26,8%) i la logística i distribució (7,9%). D’aquesta manera, el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ subratlla “la importància d’innovar tant en el producte final com en el procés per obtenir-lo així com en els intangibles: tot això es tradueix en més competitivitat empresarial”.

De fet, segons les previsions de les empreses, l’impacte d’aquesta activitat innovadora serà un augment de l’eficiència (61,9% de les empreses innovadores), la facturació (54,5%), la productivitat (50,5%), la rebaixa del cost mig del producte o servei (32,3%) i l’augment de treballadors (16%). “Innovar és la principal palanca de les empreses per créixer, exportar, ser més productius i crear nous llocs de treball”, assegura Castellanos. De la mateixa manera,el Baròmetre apunta una clara vinculació entre la innovació i la internacionalització: el 58% de les empreses innovadores són exportadores, mentre que només un 30% de les que no innoven comercialitzen els seus productes o serveis a l’estranger.

El Baròmetre de la Innovació, elaborat per ACCIÓ, revela que aquest 2022 també creix l’activitat d’R+D de les empreses catalanes: el 30,7% de les empreses innovadores ha adquirit o desenvolupat R+D, percentatge superior al 24,4% del 2021. L’objectiu d’aquestes companyies és introduir al mercat un nou producte o servei (79,1%), implementar un nou model de negoci (31,8%) o sol·licitar una patent (16,2%).

Creix la transformació digital i verda

El document també conclou que el 35% de les empreses catalanes ha invertit en transformació digital el 2022, 10 punts percentuals més que l’any anterior. Les tecnologies més incorporades han estat l’Internet de les Coses (14,4% d’empreses catalanes), big data (11,3%), intel·ligència artificial (8,4%), 5G (4,7%) i impressió 3D (4,6%).

Finalment, el Baròmetre indica que el 38,8% de les empreses catalanes ha invertit en transformació verda el 2022, gairebé 7 punts més que el 2021 (32,1%). Destaquen les inversions en energies renovables (18,5% de les empreses catalanes), l’ús de materials reciclats (14,3%), l’adquisició d’R+D o ecodisseny (13,9%), les inversions en tot el cicle de producte o servei, model de negoci o procés de producció (13,1%) i l’aprovisionament de nous materials (12,8%).

Cataluña se posiciona como líder en movilidad sostenible en España (con el 19,5% de los puntos de recarga para vehículos eléctricos de acceso público)

Monta, la startup danesa especializada en recarga de vehículos eléctricos, aborda activamente el desafío de la electrificación del mercado español para priorizar el vehículo eléctrico en el camino hacia la movilidad sostenible. A pesar del creciente interés en la movilidad eléctrica en España y según los últimos datos del sector, se evidencia la necesidad de ampliar el parque de puntos de recarga en todo el país.

LLYC adquiere Dattis para reforzar su liderazgo en Colombia y América Latina (esta unión supondrá más de 140 clientes)

LLYC, firma global de Marketing y Corporate Affairs, ha llegado a un acuerdo para la adquisición de Dattis Comunicaciones, compañía de referencia del mercado colombiano en la prestación de servicios profesionales relacionados con la comunicación, los asuntos públicos y el PR marketing. La operación convierte a LLYC en la empresa número uno del sector en Colombia y consolida su liderazgo en América Latina.