Catalunya ja compta amb 140 hubs tecnològics internacionals el 2023, un 11% més que l'any anterior (Avui en Catala)

Catalunya compta actualment amb 140 hubs tecnològics internacionals (dades 2023), un 11% més que l’any anterior. És una de les principals conclusions de l’estudi ‘Tech Hubs Overview’ elaborat per la Mobile World Capital Barcelona conjuntament amb el Govern, a través d’ACCIÓ, i l’Ajuntament de Barcelona. L’informe apunta que els centres tecnològics internacionals amb presència a Catalunya ocupen 26.407 persones, un 25% més, i que generen 2.544 milions d’euros anuals, un augment del 25% respecte l’any anterior.

El document s’ha presentat aquest dimecres en un acte amb la participació del conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, el CEO de la MWCapital, Francesc Fajula, la regidora de Promoció Econòmicai Treball, Feminismes, Igualtat i Memòria Històrica de l’Ajuntament de Barcelona, Raquel Gil, i el director corporatiu de desenvolupament i responsable de l’àrea de talent digital de MWCapital, Jordi Arrufí.

El titular d’Empresa i Treball ha destacat l'esforç del Govern per impulsar aquest ecosistema. "El 87% d'aquests 140 centres s'han instal·lat a Catalunya amb el suport del Govern per mitjà d'ACCIÓ, una xifra que augmenta fins al 93% en el cas dels nous hubs del 2023", ha assegurat Torrent. En aquest sentit, el conseller ha apuntat que "atraure nous hubs digitals internacionals és una prioritat del Govern perquè sabem de la seva importància per generar més i millor coneixement al nostre país, connectar-lo amb el teixit empresarial local i que s'acabi traslladant a la societat". I ha afegit que, "som corresponsables d'aquest ecosistema i continuem treballant per ampliar-lo arreu del territori i amb més relació amb les tecnologies deeptech".

Expectatives de futur

Les dades de l’informe indiquen que l’impacte dels hubs seguirà creixent a un ritme accelerat els propers anys. La previsió és que, d’aquí al 2026, el sector compti amb més de 36.500 professionals i superi els 3.600 milions d’euros de facturació gràcies al desenvolupament de noves tecnologies amb alt valor de mercat.

En aquest sentit, l’ecosistema tech de Catalunya guanya múscul tant per l’arribada de nous hubs com pel creixement sostingut dels que ja fa temps que hi operen, els quals han mantingut un augment notable, tant en plantilla com en facturació. Concretament,la plantilla mitjana dels hubs ha passat de 168 a 203 persones en només un any.

Durant el 2023, s’han creat a Catalunya 14 nous hubs que impulsaran encara més l’ecosistema tecnològic en àmbits com la salut (AstraZeneca, Towa, Oracle Health), la mobilitat (Volkswagen, IRP Systems, Lufthansa), l’entreteniment (Sandsoft Games, Rovio, Netease), els serveis financers (LGT i Unnax), la indústria química (Arxada), la gastronomia (Sony AI) o les comunicacions (Telavox). Concretament, l’impacte d’aquests 14 hubs nous han generat més de 800 llocs de treball i tenen una previsió per al 2026 que supera els 2.400 treballadors. Aquests nous hubs se sumen als 126 que ja operaven al territori l’any 2022.

De la salut als videojocs, la indústria o l’alimentació

Enguany, el sector on més ha crescut la inversió és el de les tecnologies aplicades a la salut, que ha anat en augment d’ençà de la pandèmia. Actualment, en l’ecosistema de hubs català vora un 20% de les empreses es dediquen als videojocs. Les segueixen en nombre les companyies de software i les dedicades a consultoria i serveis per a empreses, mentre que els sectors de maquinària industrial i d'alimentació són els que compten amb centres de majors dimensions.

Per distribució geogràfica, el 76% dels hubs tenen la seu a la ciutat de Barcelona, amb el 22@ com a barri preferit per quasi la meitat d’empreses. La resta se situen majoritàriament en municipis de l’Àrea Metropolitana (19%), mentre que un 6% es reparteixen per diferents punts del territori català. Els motius pels quals les empreses trien la ciutat comtal són la seva capacitat d’atracció de talent multidisciplinari, l’alt nivell de talent local, l’ecosistema empresarial i industrial i la seva ubicació geogràfica.

Quines tecnologies es desenvolupen a Catalunya?

Si una tecnologia ha centrat els esforços durant l’any 2023 ha estat la Intel·ligència Artificial Generativa. L’àmbit Deep Tech guanya protagonisme, amb un 68% d’aquests centres que ja treballen en la IA però també en tecnologies com el blockchain o la robòtica.

La tipologia de productes que desenvolupen els hubs de Catalunya és molt diversa. Predominen les aplicacions (58%), seguit de les API / back-end (56%), l’arquitectura de sistemes (56%) i el front-end development (48%).

Què és un hub tecnològic internacional?

Per a l’elaboració d’aquest informe s’ha considerat com a hub tecnològic internacional les empreses de capital estranger establertes a Catalunya que es dediquen a fer recerca bàsica, innovació i prototipatge o bé desenvolupen tecnologia a Catalunya amb un abast internacional i per a clients externs.

Irse a vivir de alquiler hoy supone destinar más del 35% de los ingresos familiares (y Baleares, madrileños y catalanes registran la mayor tasa de esfuerzo para cumplir con el alquiler)

En España, alrededor del 18% de las familias actualmente vive de alquiler. Sin embargo, quienes decidan optar por esta modalidad habitacional hoy se enfrentan a un panorama complicado: en las condiciones actuales del mercado inmobiliario, el alquiler representa más del 35% de los ingresos netos familiares, según un análisis de la consultora AIS, parte del grupo PFSTECH y especialista en big data y analytics. 

IMPT y Gimmonix forman una alianza estratégica para transformar la industria de los viajes hacia la sostenibilidad

IMPT, la plataforma pionera en viajes sostenibles, anuncia una nueva alianza estratégica con Gimmonix, empresa tecnológica que ofrece soluciones innovadoras a las compañías de viajes para optimizar sus operaciones. Este acuerdo marca un hito significativo en la misión de IMPT de convertirse en el líder global en viajes conscientes con el carbono, ofreciendo una alternativa innovadora en un mercado dominado por grandes jugadores como Booking Holdings y Expedia Group.

Los ETPs de criptomonedas de WisdomTree superan los 1.000 millones de dólares tras triunfo de Trump

Los ETPs (Exchange-Traded Products, por sus siglas en inglés) de criptomonedas de WisdomTree han superado los 1.000 millones de dólares (950 millones de euros) en activos bajo gestión al calor de las subidas de bitcoin propiciadas por la victoria electoral de Donald Trump en Estados Unidos y que han llevado a la criptodivisa a firmar nuevos máximos históricos por encima de los 90.000 dólares la unidad.

DXC Technology España lidera como la compañía de TI mejor valorada según el prestigioso estudio Whitelane

DXC Technology, líder mundial en servicios tecnológicos según la lista Fortune 500, ha sido reconocida como "Exceptional performer" en el Estudio de Sourcing de Servicios de TI en España 2024 realizado por Whitelane Research y Eraneos. Este es el sexto año consecutivo que DXC obtiene máximas puntuaciones en el estudio de Whitelane Research en Europa, lo que refuerza su sólida trayectoria en la región.

IMPT y Desigual marcan un hito en la moda sostenible con una innovadora alianza en e-commerce ecológico

La nueva era del e-commerce consciente ha llegado para quedarse. Desigual, una de las marcas de moda más icónicas y creativas del panorama internacional, ha dado un paso decisivo hacia la sostenibilidad al incorporarse a IMPT, la plataforma líder en soluciones para compensar la huella de carbono. Esta colaboración representa un avance significativo en la creación de un comercio electrónico más responsable, donde los consumidores pueden seguir disfrutando de la moda única de Desigual mientras contribuyen activamente a la protección del medio ambiente.

De los jamones a los productos personalizados: la evolución del regalo navideño corporativo

Dar un obsequio corporativo se ha convertido en una de las prácticas más comunes entre las empresas españolas, especialmente durante épocas festivas como la Navidad, como una manera de reconocer y agradecer el esfuerzo y la dedicación del equipo, la confianza de los clientes o el servicio de los proveedores más habituales. Sin embargo, los regalos de empresa han cambiado con el tiempo, y donde antes el jamón era la estrella; ahora la personalización de los regalos y la tecnología ganan cada vez más terreno. Con la época navideña a la vuelta de la esquina, MediaMarkt Business, división de MediaMarkt especializada en soluciones para empresas, resalta la importancia de la antelación y personalización en los regalos corporativos, como estrategia de fidelización y reconocimiento de marca.