Catalunya compta amb 153 empreses dedicades al metavers, la realitat augmentada i la virtual

Catalunya compta amb 153 empreses dedicades a les tecnologies immersives, segons dades d’un estudi d’ACCIÓ, l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, que radiografia per primera vegada aquest àmbit. L’informe s’ha fet públic avui en un acte celebrat al metavers Koonstel de Secpho.

El document defineix les tecnologies immersives com aquelles que permeten construir entorns que fusionen el món físic i el virtual. D’aquesta manera, es crea una realitat digital o simulada on els usuaris poden interactuar i explorar en una nova dimensió. Les principals tecnologies immersives són la realitat virtual, la realitat augmentada, la realitat mixta, l’holografia i el metavers, entre d’altres.

Les tecnologies immersives a Catalunya

D’acord amb l’informe elaborat per ACCIÓ, les empreses catalanes especialitzades en tecnologies immersives facturen 136,6 milions d’euros de manera agregada i donen feina a prop de 900 treballadors. Es tracta d’un sector en creixement, ja que el 58,2% del total de les companyies té menys de 10 anys i un terç (32,7%) són startups. A més, el 19% són exportadores.

Segons la seva especialització, la majoria de les empreses es dediquen a la realitat virtual (66%), seguides de les de realitat augmentada (48,4%) i el metavers (16,3%). Per aplicacions, el 39,2% de les companyies catalanes d’aquestes tecnologies treballen en el camp de l’entreteniment, seguides del comerç i el màrqueting (37,3%), la indústria 4.0 (17%), la formació (11,8%) i la salut (10,5%).

L’estudi destaca que Catalunya compta amb un ecosistema de suport que inclou agents més enllà de les empreses, com ara els centres tecnològics i instituts de recerca; les universitats i centres formatius; les associacions i equipaments; els clústers, les institucions i l’administració pública, a banda de fires i congressos de renom mundial com el MWC, l’ISE, l’IoT Solutions World Congress o l’Advanced Factories.

De fet, a Catalunya existeixen diferents iniciatives en aquest àmbit. És el cas del Catvers, el metarvers de referència impulsat pel CBCat, el Centre Blockchain de Catalunya, amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Cambra de Comerç de Barcelona. A futur, se li sumaran altres iniciatives com el Catalunya Media City a les Tres Xemeneies, el proper hub audiovisual i digital català.

Catalunya és ja un territori atractiu per a les tecnologies immersives: Barcelona és la 4a ciutat de la UE en rondes tancades per startups, amb 15 per valor de 19 milions de dòlars (2018-2022). És també la 7a ciutat europea amb més talent que treballa en tecnologies immersives, per davant d’Estocolm o Madrid. A més, 100 entitats catalanes han captat més de 55 milions d’euros en projectes europeus relacionats amb les tecnologies immersives.

Aplicacions de les tecnologies immersives

Les tecnologies immersives tenen aplicacions en múltiples sectors econòmics, que suposaran una transformació en la manera com les empreses interactuen amb els seus consumidors i permetrà generar nous negocis. Així, l’estudi destaca algunes aplicacions que ja s’estan treballant com ara en l’entreteniment (i, especialment, en els videojocs, però també el cinema o la música), la salut (per al tractament de trastorns psicològics o en la rehabilitació, per exemple), la indústria 4.0 (faciliten les fases de disseny i prototipatge de productes), l’educació (permeten entrenar i aprendre habilitats que en la vida real comporten un risc), el comerç (els establiments poden oferir experiències als seus clients sense sortir de casa) o el turisme (es poden realitzar recorreguts virtuals per explorar destinacions).

Val a dir que aquestes tecnologies encara estan en una fase incipient i serà necessària recerca i innovació, però també estandardització i interoperabilitat per fer aflorar el seu potencial de transformació i d’impacte. El desplegament d’aquestes tecnologies requereix la participació d’altres camps tecnològics com la intel·ligència artificial, el blockchain, la fotònica, els sensors o les pantalles, a més del desenvolupament de disseny d’entorns i avatars, nova maquinària i programari o models 3D. A més a més, cal tenir present que la irrupció d’aquestes tecnologies comportarà grans avenços, però també reptes a l’hora d’integrar-les, com pot ser el cost, una oferta i demanda que encara són incipients o dubtes en l’àmbit legal i ètic.

Creixement mundial

D’altra banda, l’estudi d’ACCIÓ també subratlla que a escala mundial les tecnologies immersives assoliran un valor de mercat de 650.000 milions de dòlars de manera agregada el 2028, amb un ritme de creixement anual del 38%. Al continent europeu, on ja s’han desplegat diferents iniciatives comunitàries en aquest àmbit, es calcula un creixement anual del 36% i que el sector assolirà els 71.000 milions de dòlars l’any 2026, amb aplicacions sobretot en l’entorn dels videojocs. Entre els principals països impulsors d’aquestes tecnologies que destaca el document es troben els Estats Units, Alemanya, França, la Xina i el Japó.

Irse a vivir de alquiler hoy supone destinar más del 35% de los ingresos familiares (y Baleares, madrileños y catalanes registran la mayor tasa de esfuerzo para cumplir con el alquiler)

En España, alrededor del 18% de las familias actualmente vive de alquiler. Sin embargo, quienes decidan optar por esta modalidad habitacional hoy se enfrentan a un panorama complicado: en las condiciones actuales del mercado inmobiliario, el alquiler representa más del 35% de los ingresos netos familiares, según un análisis de la consultora AIS, parte del grupo PFSTECH y especialista en big data y analytics. 

Las empresas catalanas han recibido más de 1.500 millones de euros de los fondos Next Generation desde 2021

El consejero de Empresa y Trabajo, Miquel Sàmper, ha anunciado hoy que "las empresas catalanas han captado 1.540millones de euros desde 2021 en el conjunto de convocatorias competitivas de alcance estatal de los fondos Next Generation" , destacando ámbitos sectoriales como la movilidad sostenible (30%) o los proyectos de I+D (29%). Sàmper ha hecho público el balance de captación de los tres años de estos fondos europeos, durante la inauguración del tercer Congreso de la Asociación TECNIO en Terrassa.

IMPT y Gimmonix forman una alianza estratégica para transformar la industria de los viajes hacia la sostenibilidad

IMPT, la plataforma pionera en viajes sostenibles, anuncia una nueva alianza estratégica con Gimmonix, empresa tecnológica que ofrece soluciones innovadoras a las compañías de viajes para optimizar sus operaciones. Este acuerdo marca un hito significativo en la misión de IMPT de convertirse en el líder global en viajes conscientes con el carbono, ofreciendo una alternativa innovadora en un mercado dominado por grandes jugadores como Booking Holdings y Expedia Group.

De los jamones a los productos personalizados: la evolución del regalo navideño corporativo

Dar un obsequio corporativo se ha convertido en una de las prácticas más comunes entre las empresas españolas, especialmente durante épocas festivas como la Navidad, como una manera de reconocer y agradecer el esfuerzo y la dedicación del equipo, la confianza de los clientes o el servicio de los proveedores más habituales. Sin embargo, los regalos de empresa han cambiado con el tiempo, y donde antes el jamón era la estrella; ahora la personalización de los regalos y la tecnología ganan cada vez más terreno. Con la época navideña a la vuelta de la esquina, MediaMarkt Business, división de MediaMarkt especializada en soluciones para empresas, resalta la importancia de la antelación y personalización en los regalos corporativos, como estrategia de fidelización y reconocimiento de marca.

IMPT y Desigual marcan un hito en la moda sostenible con una innovadora alianza en e-commerce ecológico

La nueva era del e-commerce consciente ha llegado para quedarse. Desigual, una de las marcas de moda más icónicas y creativas del panorama internacional, ha dado un paso decisivo hacia la sostenibilidad al incorporarse a IMPT, la plataforma líder en soluciones para compensar la huella de carbono. Esta colaboración representa un avance significativo en la creación de un comercio electrónico más responsable, donde los consumidores pueden seguir disfrutando de la moda única de Desigual mientras contribuyen activamente a la protección del medio ambiente.

La inteligencia artificial avanza a pasos agigantados: 1 de cada 3 empleados en Cataluña ya la utiliza diariamente

Este mes se cumplen exactamente dos años desde el lanzamiento de ChatGPT (30 de noviembre de 2022), un modelo de lenguaje avanzado que marcó el inicio de la democratización en el uso de la inteligencia artificial por parte de la ciudadanía, pero también de las empresas, que han visto en ella la oportunidad perfecta de generar disrupción en toda su cadena de valor. Desde entonces, la IA no solo ha demostrado su capacidad para revolucionar diversos sectores, sino que también ha ganado protagonismo como una herramienta clave en el ámbito laboral y, en concreto, en dos vertientes claras: en el empleo en sí y en el desempeño diario de los trabajadores (es decir, en las formas de trabajar).