Catalunya compta amb 153 empreses dedicades al metavers, la realitat augmentada i la virtual

Catalunya compta amb 153 empreses dedicades a les tecnologies immersives, segons dades d’un estudi d’ACCIÓ, l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, que radiografia per primera vegada aquest àmbit. L’informe s’ha fet públic avui en un acte celebrat al metavers Koonstel de Secpho.

El document defineix les tecnologies immersives com aquelles que permeten construir entorns que fusionen el món físic i el virtual. D’aquesta manera, es crea una realitat digital o simulada on els usuaris poden interactuar i explorar en una nova dimensió. Les principals tecnologies immersives són la realitat virtual, la realitat augmentada, la realitat mixta, l’holografia i el metavers, entre d’altres.

Les tecnologies immersives a Catalunya

D’acord amb l’informe elaborat per ACCIÓ, les empreses catalanes especialitzades en tecnologies immersives facturen 136,6 milions d’euros de manera agregada i donen feina a prop de 900 treballadors. Es tracta d’un sector en creixement, ja que el 58,2% del total de les companyies té menys de 10 anys i un terç (32,7%) són startups. A més, el 19% són exportadores.

Segons la seva especialització, la majoria de les empreses es dediquen a la realitat virtual (66%), seguides de les de realitat augmentada (48,4%) i el metavers (16,3%). Per aplicacions, el 39,2% de les companyies catalanes d’aquestes tecnologies treballen en el camp de l’entreteniment, seguides del comerç i el màrqueting (37,3%), la indústria 4.0 (17%), la formació (11,8%) i la salut (10,5%).

L’estudi destaca que Catalunya compta amb un ecosistema de suport que inclou agents més enllà de les empreses, com ara els centres tecnològics i instituts de recerca; les universitats i centres formatius; les associacions i equipaments; els clústers, les institucions i l’administració pública, a banda de fires i congressos de renom mundial com el MWC, l’ISE, l’IoT Solutions World Congress o l’Advanced Factories.

De fet, a Catalunya existeixen diferents iniciatives en aquest àmbit. És el cas del Catvers, el metarvers de referència impulsat pel CBCat, el Centre Blockchain de Catalunya, amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Cambra de Comerç de Barcelona. A futur, se li sumaran altres iniciatives com el Catalunya Media City a les Tres Xemeneies, el proper hub audiovisual i digital català.

Catalunya és ja un territori atractiu per a les tecnologies immersives: Barcelona és la 4a ciutat de la UE en rondes tancades per startups, amb 15 per valor de 19 milions de dòlars (2018-2022). És també la 7a ciutat europea amb més talent que treballa en tecnologies immersives, per davant d’Estocolm o Madrid. A més, 100 entitats catalanes han captat més de 55 milions d’euros en projectes europeus relacionats amb les tecnologies immersives.

Aplicacions de les tecnologies immersives

Les tecnologies immersives tenen aplicacions en múltiples sectors econòmics, que suposaran una transformació en la manera com les empreses interactuen amb els seus consumidors i permetrà generar nous negocis. Així, l’estudi destaca algunes aplicacions que ja s’estan treballant com ara en l’entreteniment (i, especialment, en els videojocs, però també el cinema o la música), la salut (per al tractament de trastorns psicològics o en la rehabilitació, per exemple), la indústria 4.0 (faciliten les fases de disseny i prototipatge de productes), l’educació (permeten entrenar i aprendre habilitats que en la vida real comporten un risc), el comerç (els establiments poden oferir experiències als seus clients sense sortir de casa) o el turisme (es poden realitzar recorreguts virtuals per explorar destinacions).

Val a dir que aquestes tecnologies encara estan en una fase incipient i serà necessària recerca i innovació, però també estandardització i interoperabilitat per fer aflorar el seu potencial de transformació i d’impacte. El desplegament d’aquestes tecnologies requereix la participació d’altres camps tecnològics com la intel·ligència artificial, el blockchain, la fotònica, els sensors o les pantalles, a més del desenvolupament de disseny d’entorns i avatars, nova maquinària i programari o models 3D. A més a més, cal tenir present que la irrupció d’aquestes tecnologies comportarà grans avenços, però també reptes a l’hora d’integrar-les, com pot ser el cost, una oferta i demanda que encara són incipients o dubtes en l’àmbit legal i ètic.

Creixement mundial

D’altra banda, l’estudi d’ACCIÓ també subratlla que a escala mundial les tecnologies immersives assoliran un valor de mercat de 650.000 milions de dòlars de manera agregada el 2028, amb un ritme de creixement anual del 38%. Al continent europeu, on ja s’han desplegat diferents iniciatives comunitàries en aquest àmbit, es calcula un creixement anual del 36% i que el sector assolirà els 71.000 milions de dòlars l’any 2026, amb aplicacions sobretot en l’entorn dels videojocs. Entre els principals països impulsors d’aquestes tecnologies que destaca el document es troben els Estats Units, Alemanya, França, la Xina i el Japó.

La IA Agéntica protagoniza el 20 aniversario de Expocontact, el gran encuentro del sector CX organizado por Konecta

Konecta, líder global en experiencia del cliente (CX) y servicios digitales, ha vuelto a reunir a más de un millar de profesionales de la industria en la última edición de Expocontact, el congreso de referencia en el sector Experiencia de Cliente. Bajo el título 'InteligencIA que inspira a personas que conectan', esta 20ª edición se ha vuelto a celebrar en La Quinta del Jarama para poner de relieve el potencial de la IA en la transformación de la experiencia de cliente y su rol de acompañante en el trabajo de los agentes humanos.

Madrid in Game consolida su presencia en South Summit con 16 startups del sector del videojuego y la gamificación

Madrid in Game, iniciativa del Ayuntamiento de Madrid, regresará a South Summit, el encuentro global de referencia del ecosistema emprendedor del sur de Europa, que se celebrará en ‘La Nave’ de Villaverde, Madrid, del 4 al 6 de junio. Este evento se erige como una gran oportunidad para dar a conocer el Campus del Videojuego, mostrar la evolución de las startups del programa de emprendimiento de Madrid in Game, el Start IN Up Program, con el objetivo de generar sinergias y conectarlas con empresas, emprendedores e inversores internacionales y presentar los proyectos ante una audiencia internacional de alto nivel.

El mundo del comercio y de las marcas ha sufrido un enorme cambio ¿Qué estás haciendo muy mal y no querés darte cuenta? (11 tips para tener éxito hoy)

(Nota cocreada con la prestigiosa comunidad Beyond Latam, junto con Maurizio y Otero) El futuro de la experiencia del cliente, es hoy ¿Por qué las marcas como Louis Vuitton ponen heladerías, cafeterías, restaurantes? ¿por qué cada vez más marcas tech activan en la F1 o en otros eventos deportivos?. Las empresas que se enfocan en la creación de experiencias de este tipo serán las que tengan éxito en el futuro o mejor dicho las que están creciendo drásticamente hoy.

(Lectura ágil, contenidos de valor, 3 minutos de lectura) 

McLaren-Norris-Piastri en Barcelona: La Estrategia del Éxito. ¿Cómo aprender de los grandes líderes en F1 para triunfar en los equipos y negocios"

(Nota cocreada con la prestigiosa comunidad de Ceos e Investigadores de Beyond en Latam y el programa especialista en deportes XDXT) En un mundo cada vez más competitivo, es fundamental tener una estrategia clara para triunfar en la vida y en los negocios. ¿Por qué insistimos en no invertir en estrategas, planificadores, head of culture y si gastamos enormes cantidades de tiempo y recursos en “acciones de corto plazo”?

(Lectura ágil, contenidos de valor, 1 minuto de lectura nota resumen, nota expandida: 3 minutos)